09 August 2011

pakai cincin itu sunnah :D

salam..
1st of all, sorry for recent update..post y ntah pape kan?mengarut je huhu
kite abaikan post2 y da lepas tue ea, and move on to new topic..
isu pasal cincin ni agak menarik jugak kan?

biasenye, bile tgk je laki or gurl yang pakai cincin, mesti kite pikir,
"okey, laki hensem tu dah berpunya"
"ala, melepas lah, pompuan tu cantik kottt tp da ade cincin kat jari dye huhu"

tapi, kalau difikirkan, ade keadaan yang berbeza wujud di sini..
hari itu saye pernah bertanye abang,
"ooo patot lah nak pakai cincin, rupenye dah cari org hehe"
then abang cakap,
"laa, pakai cincin kan sunnah"

lepas tu, pikir punye pikir btol gak kan..
selama ni, bila kite sedar, banyak je sebab yang kite cari
semata- mata tuk menjawab persoalan yang bakal diajukan
"awak da berpunya ea?"
"eh cantik cincin, da tunang ea?"

kite lak duk fikir jawapan yang biasenye harap2 tidak menimbulkan fitnah atau gosip
atau setengah orang hanya bagi jawapan dengan senyuman je..so sweeeet :)

kalau difikirkan, ape salahnye kite bagitau
"pakai cincin kan sunnah nabi"
hurm jawapan yang memang sah2 xdapat disangkal lagi kesahihannye :)

pakai cincin itu memang sunnah, dan tak salah kite menghidupkan sunnah,
bahkan mendapat pahale lagi, insyAllah..
tapi niat tu kene btol la, bukan kerana nk menunjuk cincin emas kite mahal or cantik ke, kan?

ade sesetengah org juga memakai cincin dengan niat ingin menjaga status
dengan erti kate laen, xnak diganggu oleh mane2 lelaki, lebey kurang cmtu la kan
tapi xsalah kan?hak masing2..

jodoh itu sentiasa ade tuk setiap hamba Allah,
meskipun kite memakai cincin, tidak bererti kite sudah berpunye
tak salah kite mengelakkan diri dari fitnah
kerana Allah subhanahu wataala berfirman: fitnah itu hukumnya lebih teruk dari membunuh

ingatlah, Allah menjanjikan jodoh yang baek itu hanyalah untuk yang baik- baik sahaje.

sekadar ingin berkongsi,
andai tersalah bahase atau kate, harap dimaafkan,
menegur yang salah itu lebih baik dari mengata di belakang.
salam kemaafan:)

waalahu'alam :D

No comments: