05 September 2011

the answer y i sleep early last nite



Kenangan silam..

Sebak rase di dada bile adeq mengimbas kembali kenangan lame..Kenangan y bole dikatekan begitu pahit sekali di dalam hidup ku..Dulu, aku bukanlah anak y baik, pandai, dalam family kebanyakan orang cakap aku lah y paling berbeza dari segi rupa..Kadang2 aku fikir anak sapekah aku ni..Betol ke anak ma n abah. Sedihnye..Dari kecil lagi aku face ngan bende cmni..Bende y tak berape nak menggembirakan hati seorang kanak-kanak..Aduh rase sebak la pulak..Ade satu hari aku penah nanges depan cermin..Sambil di hati timbul 1001 persoalan..Yang aku sendiri tak dapat nak bagi jawapan..Lepas hari tu aku takut nak berdepan ngan cermin..Aku tak berani nak melihat diri ku sendiri..Ma aku penah citer jiran-jiran selalu tanye kenapa aku sorang yang lain..Kalau tanye belakang bole la consider..Tapi depan2 aku diorang tanye..Ape aku nak jawab?..Ak hanye sorg budak2 tyme tu,,aku mendiamkan diri, menundukkan kepala dan bermasam muka..Hilang mood aku nak maen ngan anak2 dorang..Dari kecil ak dididik dgn care y sensitive..Jadi, kiranya ak sensitive sampai sekarang..Tolong maafkan ak..Sampai sekarang, hal ni tak penah hilang..Ade jugak sesetengah orang bertanye hal same..“anak sape ni?”..“kenapa yang ni Nampak lain sikit?”..Soalan2 yang ak dah familiar dari kecik lgi..Cuma ape y membezakan sekarang..Ak da bole face ngan sume tu..Mungkin sebab ak dah besar..Dulu kecik2 mane reti nak face bnde2 cmni..Sape2 y penah tgk ic ku dulu sblm ak tukar y baru..Mesti bole perasan perbezaan nye..Ade sesetgh cakap dulu ak laen, skg da laen..Ade hikmah di sebalik ape y berlaku..Mungkin Allah mndengar rintihan ku mase kecik2 dulu..Seorang budak kecil y menanges teresak-esak depan cermin seorang diri..Banyak pengalaman mase kecik y menjadikan diri ak sekarang..Dari kecil tiap kali ade masalah..Ak pendam lam hati then nanges sowang2..Ak tak diajar untuk berkongsi masalah dengan orang laen..Begitulah ak sekarang..Bukan senang ak nak berkongsi masalah..Niat di hati bukan sombong..Cuma begitulah care ak diajar mase kecik..Bile ak masuk sekolah rendah & menengah..Diri ak memberontak..Mungkin pengaruh keadaan sekeliling diejek & dibuli..Nasib baik abah sempat sedarkan ak..Walaupun ak terlambat sedar sedikit..Sekurangnye ak da dapat tebus kesalahan ku dulu..Thanxs to Abah..Sekarang bile dah besar, ak baru sedar betape teroknye ak dulu..Dulu mmg tak dapat piker ape huhu..Ak mmg lambat matang sikit..Sekarang mungkin ak dah matang..Walaupun ade y masih mengatakan ak belom matang huhu..Mungkin sebab mase kecik ak dah face ngn bnde2 y sepatotnye org besar face..So skg bile da besar ak nak jadi budak2 ley? Huhu..Tak baik la ak cakap cmni..Ak taw Allah tak kan membebankan hambenye dgn bebanan y terlampau..Ad hikmah disebalik ape y berlaku..Ak time semua tu, ak redha & ak pasrah..Kdg2 ak dah tak ingat sume kenangan lepas..Mungkin sebab ak dah nekad nak mula hidup baru..Let bygones be bygones..Jadi, mereka y mengenaliku sekarang, kenalilah jua diriku mase kecil, andai ak sensitive, oversensitive, garang, kuat majok dan sebagainye sudikan lah maafkan ak..Pengalaman di zaman kecil mungkin sedikit sebanyak menjadikan diri ak sekarang..Ak tak pernah berdendam dengan sesiape, ak dah maafkan mereka. Sudikan lah maafkan ak jua. Moga di alam barzakh nanti Allah tempatkan kite di kalangan orang y beriman, amin J


“mengapa perlu merasa berjauhan dari y Esa, sedangkan Allah sentiasa merahmati hambaNya yang sering  terlupa, leka dan alpa terhadapNya”

dipetik dari lagu ‘seorang gadis’ by nowseeheart.

Bertaubatlah mereka y melakukan dosa, sesungguhnya Allah masih cintakan diri hambaNya walaupun dosanya selautan dunia..

No comments: